Skip to content Skip to footer

Wat is programmatic advertising

Het is een onderwerp dat al jaren bestaat, maar nog altijd enorm relevant is binnen de markt van advertenties: Programmatic advertising. Met name rondom het verdwijnen van de 3rd Party cookies worden de mogelijkheden van programmatic advertising door adverteerders, marketingbureau’s en uitgevers weer volop bekeken. 

Wat is programmatic advertising

Om te beginnen is programmatic advertising geen type advertentie op zichzelf. Programmatic advertising is het geautomatiseerd inkopen van advertentieruimte via RTB (real time bidding), wat er voor zorgt dat jij precies de advertenties kan inkopen die jij wil. Hiermee zorg je ervoor dat je de juiste advertenties aan de juiste doelgroep kan vertonen over een groot netwerk van verschillende publishers en content aanbieders. De bekendste voorbeelden hiervan zijn het vertonen van display en video advertenties op websites als telegraaf.nl, nu.nl, ad.nl en rtlxl.nl. Maar via programmatic advertising kan je ook audio advertenties, Digital Out Of Home (DOOH) en native advertenties inkopen.

Programmatic advertising geeft flexibiliteit in je marketing campagnes omdat je niet gebonden bent aan vaste budgetten. Je kunt je campagnes op elk gewenst moment bijsturen, pauzeren, extra budget inzetten of je advertenties wisselen. Dit zorgt er voor dat campagnes veel effectiever ingezet worden wat een hoop geld, tijd en moeite bespaard! Daarnaast maakt programmatic advertising gebruik van verschillende algoritmes om de resultaten van je campagnes zo optimaal mogelijk te maken.

 

Hoe ziet programmatic advertising er uit.
Het geautomatiseerd advertenties inkopen via programmatic werkt via een aantal stappen wat we het programmatic ecosysteem noemen. Dit zijn de volgende onderdelen: 
  • Adverteerder: De adverteerder die de advertenties wil laten zien aan zijn of haar doelgroep.
  • Agency /trading desk: Een marketingbureau of partner dat toegang heeft tot de advertentiesystemen om programmatic in te kopen.
  • DSP: Dit staat voor Demand Side Platform. Partijen die advertenties in willen kopen gebruiken daar een DSP voor waarmee ze kunnen bieden op de advertenties die zij graag willen.
  • Ad Exchange: De schakel tussen de kopende en verkopende partijen van advertentieruimte. Marketingbureau’s kopen advertenties in via een DSP en publishers bieden hun advertentieruimte aan via een SSP. De Ad Exchange communiceert tussen deze twee platformen om er voor te zorgen dat vraag en aanbod bij elkaar komen.
  • SSP: Dit staat voor Supply Side Platform en wordt gebruikt door partijen, met name publishers, die advertentieruimte beschikbaar hebben en deze willen aanbieden voor inkopers via DSP’s.
  • Publisher: Dit zijn uitgevers van online content waarbij advertenties vertoond kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan DPG media die advertenties vertoond op websites zoals nu.nl en ad.nl.
  • Audiences: De doelgroepen die een publisher bereikt met zijn doelgroepen zijn de audiences. De audiences zijn de uiteindelijke doelgroep die de advertenties te zien krijgen

Targeting

Door middel van veel targetingmogelijkheden is programmatic advertising ideaal voor het inzetten voor marketing campagnes. Denk hierbij een geotargeting, time targeting en doelgroeptargeting. Dit kan gecombineerd worden met diverse datasegmenten en specifieke advertentieruimte van verschillende publishers. Wil je bijvoorbeeld een niche doelgroep targetten? Dan werken we samen met diverse publishers om deze doelgroep te bereiken. Wil je juist veel zichtbaarheid realiseren? Ook daar is programmatic advertising perfect voor. Door middel van bijvoorbeeld display advertenties kan je gericht veel advertenties vertonen binnen jouw doelgroep.

Andere voordelen zijn:

  • Betere kwaliteit advertenties
  • Betere merkveiligheid doordat we werken met kwalitatieve inventory en deze continue monitoren
  • Hogere prioriteit in de advertentiemarkt
  • Uitgebreide creative mogelijkheden via bijvoorbeeld Rich Media display banners.

En de verdwijnende cookies dan?

Cookies zoals we die nu kennen zullen in de toekomst gaan verdwijnen. Althans, dit geldt voor de 3rd-party want 1st-party cookies zullen blijven bestaan voor het goed laten functioneren van websites. 3rd-party cookie waren jarenlang de basis voor targetingmogelijkheden binnen online marketing zal. Door de steeds strengere privacywetgevingen en continue veranderend online ecosysteem zijn consumenten, adverteerders en publishers zich steeds bewuster van de invloed van 3rd-party cookies en de gevaren daarvan. Deze cookies waren namelijk belangrijk voor het goed kunnen targetten van doelgroepen en meten van campagneresultaten. Echter zal het verdwijnen van de 3rd-party cookies niet het einden zijn van online adverteren. 

Net zoals na de invoering van de AVG/GDPR wetgeving in 2016 zullen de mogelijkheden van online adverteren zich aanpassen. Nieuwe manieren om effectief online marketing in te zetten binnen de gestelde privacy wetgeving en technische mogelijkheden zullen ontwikkeld worden. Enkele voorbeelden hiervan zijn cookieloos adverteren, het gebruik maken van 1st-party data of het inzetten van unified ID’s als alternatief voor cookies. Deze mogelijkheden zullen de komende maanden/jaren verder ontwikkeld worden en hoogstwaarschijnlijk de basis worden voor toekomstige online marketing advertenties. Distrad blijft deze ontwikkelingen scherp volgen om er voor te zorgen dat advertenties zo effectief en goed mogelijk ingezet kunnen worden.

Meer informatie?

Wil jij meer over programmatic advertising of wil jij ook graag gerichte marketing campagnes inzetten via bijvoorbeeld display en video campagnes? Neem dan vrijblijvend contact met ons via info@distrad.nl.